2021-ben a “második” digitális oktatás során ösztönözték (néhol kötelezővé tették) a Kréta rendszer egyik alágának, a DKT felületnek használatát a Covid-lezárás alatt, ám a rendszer hatalmasat bukott, hetekig nem lehetett rendesen használni az elégtelen előzetes tesztelés miatt. Az idei évtől a kompetenciamérés zajlik digitálisan, de mindhárom eddigi tesztelésen ez is óriásit bukott.
Valahogy mintha Magyarország kormánya felkészületlen lenne ezekben a digitális rendszerekben, ismételten “terheléses támadást” emlegettek a kormányoldalon, amiért harmadszor is elbukott és működésképtelennek bizonyult a kompetenciaméréshez (a jelek szerint rosszul) tervezett felület. De a DKT tavalyi vesszőfutását látva ezen már meg sem lepődünk.
Az országos kompetenciamérés idén először teljesen digitálisan zajlik majd az iskolákban a hatodikos, nyolcadikos és tizedikes diákoknak. Pontosabban zajlana, ha működne az az informatikai rendszer, amin keresztül a gyerekek bejelentkezhetnek a felületekre. Eddig három próbaalkalmat hirdetett meg az Oktatási Hivatal (OH), de eddig a diákok többségének egyik alkalommal sem sikerült belépniük a rendszerbe. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) egy kérdésre azt írta: terheléses támadás érte az informatikai rendszert, de a gyerekek a tavaszi szünetben gyakorolhatnak a felületen.
Az országos felmérésen minden évben adott iskolai korosztályok szövegértési képességét, matematikai eszköztudását, idegennyelv-tudását, illetve mostantól a természettudományos kompetenciáit vizsgálják. A diákok ezért nem kapnak jegyet, a cél a teljesítményük országos összehasonlítása. Újdonság, hogy az idei évtől már mindenki online írja meg a teszteket a beosztás szerint április 20. és május 31. között.
A „tesztüzemben” április 5-én a tizedikesek gyakorolhattak volna, április 7-én a nyolcadik évfolyam diákjai, 12-én pedig a hatodikosok próbálhatták volna ki az új online rendszert. A Telexnek azonban több olvasó jelezte, hogy fennakadások voltak.
„A pedagógusok és a diákok 14:00 órától ott ültek a számítógépek előtt, és sajnos már a bejelentkezés se sikerült”
– írta egy olvasó a tesztelés első napjáról. A gyerekeknek a Tehetsegkapu.hu honlapon keresztül kellett volna bejelentkezniük egyéni azonosítókkal. Az OH érzékelve a fennakadást, ki is rakott a honlapra egy szöveget, melyben azt írták: „A www.tehetsegkapu.hu honlap – karbantartás miatt – várhatóan 2022. április 7-én 13:00 órától lesz elérhető.”
Az április 7-i próba alkalmával egy olvasó szerint az utolsó pillanatban fújták le a tesztet. Az iskolaigazgatóknak írt levelében az OH „technikai problémára” panaszkodott.
A harmadik mérés április 12-én lett volna délután kettőkor, de akkor a rendszer szintén nem volt elérhető. Egy elkeseredett szülő, akinek hatodikos gyereke is erre a napra volt beosztva, levelében ezt írta:
„A mérés informatikai háttere nem működött, belépés és mindenféle hibaüzenetek után a rendszer összeomlott”.
A szülő szerint a tanárok végül hazaengedték a délután visszarendelt gyerekeket, miután az oldal képernyőjén az alábbi üzenet jelent meg.
Végül a belépési felület 14:46 perckor megnyílt a szülő szerint. Más tanár szerint egy osztálynak a délután kettőkor kezdődő mérése elmaradt, de háromkor és négykor már a következő osztályok be tudtak jelentkezni a felületen.
Egy pedagógusként dolgozó olvasónk szerint a gyakorlásra szánt oldal használhatatlan volt. Ő is megerősítette, hogy egyik tesztelési nap sem működött a felület. Az OH levelet írt az iskolák igazgatóinak, amiben tájékoztatták az intézményeket, hogy a tavaszi szünetben (április 14-19. között) megismerkedhetnek a gyerekek ugyanazon az oldalon a mérőszoftver használatával. Ezzel gyakorolhatják a későbbi tesztben szereplő feladatokat. Azt is írták, hogy ez az oldal a szünetben reggel hat és este hat óra között lesz elérhető a diákoknak. Úgy tűnik tehát, hogy a gyerekeknek már csak a tavaszi szünetben lesz lehetőségük kipróbálni az oldalt az első, április 20-i éles kompetenciateszt előtt.
A kompetenciaméréseket 2001 óta végzik, hogy országos szinten összehasonlíthassák az iskolák és a tanulók teljesítményét. Ezeken a méréseken leginkább azt nézik meg, hogyan tudják a gyerekek a gyakorlatban is alkalmazni az elsajátított elméleti tudást, azaz az iskolák és pedagógusok mennyire hatékonyak.
Megkerestük az ügyben az Emberi Erőforrások Minisztériumát (Emmit) és az Oktatási Hivatalt is. Arra voltunk kíváncsiak, hogy mi okozta a rendszerszintű hibát, és mi a garancia arra, hogy az éles teszten ez nem fog ismét előfordulni. Az Emmi szerint az országos kompetenciamérés felülete stabilan működik, április 3-át követően azonban több terheléses támadás érte, ezzel átmeneti zavart okozva a tesztelésen. Hozzátették:
„A támadásokat a Hivatal bejelentette az Nemzeti Kiberbiztonsági Intézetnek és megtette a megfelelő védelmi intézkedéseket.”
Hát ha terheléses támadásnak tekinthetjük, hogy a berendelt gyermekek megpróbáltak egyszerre belépni a felületre, amin majd élesben is teljesíteniük kellene a feladatot, akkor valóban ez történhetett. Ahogy tavaly a DKT esetében is.